Vegetarisch eten, hoe begin je ermee?

Vegetarisch eten, hoe begin je ermee?

Vegetarisch eten, hoe begin je ermee? Vegetarisch eten is gezond, mooi, diervriendelijk en duurzaam, lekker en makkelijk! Het raakt steeds meer in zwang omdat je er je darmenstelsel en niet te vergeten Moedertje Aarde er een stuk vrolijker van maakt, het er mooier uitziet met al die kleuren, er aan smaak niet wordt ondergedaan voor vlees en je niet extra lang – eerder korter – voor in de keuken hoeft te staan. Bovendien loop je minder risico op bacteriën.

Gezond vegetarisch eten
Hoe je ‘gezond vegetarisch eet’, is net zoiets als vragen hoe je mooi voetbalt met Messi in je team. Het is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vegetarisch = gezond. Tenzij je elke dag patat met eet. Maar dat is je intentie vast niet. Hoe dan ook bestaat een vegetarisch menu uit groenten, noten, soja, vleesvervangers, eieren en zuivelproducten. Dat biedt samen echt voldoende mogelijkheden om dagelijks een lekkere en gezonde maaltijd op tafel te zetten.

Wees niet te streng voor jezelf in het begin! Kijk wat bij jouw leefstijl en wensen past. Wil je volledig vegetarisch eten of een dag in de week. Gaat het je om duurzaamheid of om dierenwelzijn. Het gaat om de intentie. Beter inconsequent goed, dan consequent fout.

Neem eens een kijkje in Italiaanse en Indiase kookboeken, dan zie je dat veel gerechten van oorsprong geen vlees bevatten om uiteenlopende redenen (schaarste of geloof). Dit zijn fantastische, klassieke en gezonde gerechten!

Kook-skills
Voor de beginnende kok is Indiaas wel letterlijk en figuurlijk pittige kost. Het ligt aan jouw kook-skills of je dat aan kunt. Maar Italiaans onderscheidt zich naast de sublieme smaken ook door de eenvoud. Spaghetti aglio, olio e peperoncini, risotto ai funghi porcini, Parmiggiana alla melanzane of linguine al pesto zijn echt in een handomdraai bereid en barsten van de smaak. Stukje brood erbij om je bord schoon te likken en je mist het vlees als kiespijn.

Balletjes
De vegetarische gehaktballetjes van Vivera zijn een publiek geheim onder vegetariërs. Zelfs vleeseters weten niet wat ze proeven! Je kunt ze prima combineren met pindasaus bij een vegetarische nasi, een bord frieten, aan een spies met paprika, courgette, ui en champignon (als een soort shaslick) en bij stamppotten. In plakjes of kleine stukjes gesneden zijn ze heerlijk in je lasagne.

Vegetarische Slager
De Vegetarische Slager maakte wellicht veel conservatieve vleeseters boos door merknamen te ‘misbruiken’, haar producten smaken bijzonder goed. De MC2-burger is één van de beste, sappigste vegaburgers die er zijn. Uitje erbij bakken, ketchup, mosterd en augurk, broodje even kort roosteren: smullen maar.

Hygiene
Het is fijn dat je bij het vegetarische koken niet zo veel rekening hoeft te houden met houdbaarheidsdata en strikte hygiene. De norm bij groenten en zuivel- en sojaproducten is: ruikt het nog OK, dan is het nog OK. Brie en gorgonzola laten het echt wel via je neus aan je weten als ze niet meer te eten zijn. Pas wel een beetje op met eieren – die vormen de enige hygiënische valkuil voor vegetariërs. Nog een tip: bewaar oude kazen in een theedoek of stukje keukenrol, dan gaan ze minder snel schimmelen.



Geef een reactie

Heb je tips voor dit recept? Variaties om het lekkerder, makkelijker of gezonder te maken? Laat ze dan hier achter. De meest populaire tips worden in het recept opgenomen. (Je emailadres wordt niet gepubliceerd)